Feb 2, 2010

Nabi Nuh a.s Pencipta Kapal Pertama

Salam...

Kita masih bermain ditepian pantai dunia DIY sebagai persediaan 'warming up' sebelum melangkah ke topik projek-projek sempoi DIY gaya AMI nanti; almaklum perkara teknikal hendak disantaikan! kepada lapisan umum muqadimah DIY terpaksalah lebih sikit.

Ya.. para Nabi dan Anbia pun berDIY, (istilah fahaman AMI dari sudut teknikal ). Di sebutkan juga contoh pre DIY:  Nabi Ibrahim a.s; mendirikan Kaabah, Nabi Isa ; bina kandang bebiri sendiri (simple design) dan Nabi Muhammad s.a.w; menjahit sendiri pakaian. Begitulah para nabi dan anbia yang lain-lain, masing-masing ada trademark DIY. Satu contoh popular ialah petikan ini:

Nabi Nuh a.s Pencipta Kapal Pertama

Nabi Nuh a.s mulai membikin kapal dengan mempergunakan kayu dan paku, disuatu tempat dekat kota. Dan tiap orang yang lalu ditempat itu, selalu mengejek dan memperolok-olokkannya dengan berbagai-bagai kata dan bicara. Ada yang berkata: "Engkau selama ini, hai Nuh, mendakwakan yang engkau Nabi dan Rasul; kenapa hari ini kami lihat engkau menjadi tukang kayu? Apa engkau sudah bosan menjadi Nabi dan ingin menjadi tukang kayu?"

Ada pula yang mengejek: "Apa gunanya kapal yang engkau buat itu, sedang disini tidak ada laut dan sungai? Apakah engkau akan tarik dengan lembu kapal itu atau engkau terbangkan di udara?"

Dibawah serangan ejekan dan olok-olok itu Nabi Nuh a.s terus bekerja dan hanya berkata: "Bila kamu tetap mengejek kami, kami akan mengejek kamu pula nanti sebagai kamu mengejek kami ini, dan akan kamu ketahui sendiri nasibnya orang-orang yang kena siksa itu, sedang siksa itu akan terjadi."

Nabi Nuh a.s dan pengikut-pengikutnya terus bekerja, sehingga sempurnalah pembikinan kapal itu.

Petikan Rangkaian cerita dalam Al-Quran - Bey Arifin


Renungkanlah jumpa lagi...

No comments: